ראיון עם הסופרת אמה לי ג'יין

אודות הסופרת:

אני כותב, את סוגי הספרים שאני רוצה לקרוא. ספרים בקצב מהיר עם הרבה גיבורות בונות עולם, גיבורות מצחיקות וגיבורים נמרצים. אני אוהבת סיפור, תרבות פופ, רכילות ומוצרי מאפה. אני חנונית LEGO היפי ומוסמכת.

אני גרה ב- Austin, Texas hill country, עם בעלי החנון ושני ילדים גיקים במיוחד. יש לנו כלבים, תרנגולות, חתולים ויותר LEGO ממה שצריך לאפשר בחוק.

שאלות לסופרת אמה לי ג'יין

ראשית, אני רק רוצה לומר "תודה שהזמנת אותי להתראיין לבלוג שלך!"

1 – האם תמיד ידעת שאת רוצה להיות סופרת?

כן! ידעתי שאני רוצה להיות סופרת מגיל שמונה. לא ידעתי מה אני רוצה לכתוב עד שהתחלתי לקרוא רומנים רומנטיים בגיל העשרה אבל תמיד ידעתי שאני רוצה לכתוב.

2 – כשאת מתחילה לכתוב ספר – האם מראש את יודעת שתכתבי לו ספרי המשך (סדרה) או שזה משהו שאת חושבת עליו לאחר הוצאת הספר?

זה תלוי. כשאני עובדת על רומן רומנטי, אני מבינה במהלך הכתיבה ומגלה דמויות מעניינות שאני רוצה לכתוב עליהן. אני גם כותבת מדע בדיוני ופנטזיה למבוגרים תחת השם אמלי מק'יי (Emily McKay) עם הספרים האלה אני בדרך כלל יודעת שיהיה יותר מספר אחד כי יש סיפור גדול לספר.

3 – כשאת מתחילה לכתוב ספר – האם את כבר יודעת כיצד הוא יסתיים?

בדרך כלל, כן. אבל תמיד יש הפתעות שצצות בדרך. למשל, בטיוטות הראשונות של הספר Heart Smart, לא ידעתי שהולי רוצה לאמץ ילדים. בכל טיוטה בספר היא לימדה את השיעור ההוא בכיתה בתיכון לבנות. אז הדמות של רוזה הייתה שם בכל טיוטה.

פעם לימדתי בתיכון הדומה לתיכון בספר. ההשראה של רוזה הגיעה מתלמידה שלימדתי. חכמה בטירוף אבל שקטה מאוד.

בנוסף, ליז וטייבי גם לא היו בטויוטה הראשונה ושתיהן בסופו של דבר היו מאוד חשובות! במיוחד טייבי! מקס לא היה כזה אהוב אם לא היינו רואים את האינטראקציה שלו עם טייבי. היא הייתה הדמות שהפתיעה אותי. יום אחד חשבתי "היי, אני חושבת שמקס צריך מישהו לדבר איתו. לא הזכרתי שיש לו אחות צעירה?" ומהרגע שהתחלתי לכתוב אותה, הייתה לה כזו אישיות עוקצנית. אהבתי אותה!

4 – בספר Heart Smart כתבת דמות עם אספגר – האם היית צריכה לחקור על הנושא הזה או שהמידע נלקח ממקור אישי?

עשיתי מחקר לפני שנים על הפרעות בספקטרום האוטיסטי לספר אחר שכתבתי, מדע בדיוני בשם The Farm. כמובן ההבנה שלנו לגבי הספקטרום האוטיסטי השתנתה רבות אז עשיתי עוד מחקר כשעבדתי על מקס.

אני מאמנת צוות רובוטיקה בחטיבת הביניים. לאחד הילדים שאני מאמנת יש אספרגר. למרות שהילד רק בן 11, ישנם היבטים באישיותו של מקס שקיבלו השראה מהאינטראקציה שלי עם נתן.

לדוגמא, מקס איטי מאוד להבין מטפורות, בדיחות וסרקזם. זה מאוד הפוך מהדרך שבה המוח שלי עובד. אני תמיד חושב במטאפורות.

אז כשעבדתי עם נתן על דברים למען הרובוטיקה, הייתי צופה בו נאבק בזה. במובנים מסוימים, זה הרגיש שהוא ואני מדברים בשתי שפות שונות. המילים שהשתמשתי בהן פשוטו כמשמעו היו דברים שונים עבורו.

כהערה צדדית, להולי יש הפרעות קשב וריכוז, שגם לי (ולשני ילדיי). אז יש לי שם הרבה ניסיון ממקור ראשון.

במובנים מסוימים, את הדמות שלה היה לה קשה יותר לכתוב. היה לי קשה מאוד להעלות את הפרעת הקשב שלה על הדף, מכיוון שהיא כל כך דומה לי, לא ידעתי להעביר אותה לקורא. אני לא יודע אם זה הגיוני או לא.

5 – האם יש לך ספרים שכתבת והחלטת לא להוציא לאור? אם כן, מה הסיבה?

כן! בדרך כלל הם סיפורים שלדעתי לא "מוכנים" עדיין. לעיתים קרובות יש לי גרעין של רעיון או זוג דמויות ואני לא יודעת עדיין איך לספר את סיפורם.

היה לי את הרעיון למקס והולי עוד ב-2009 כשעבדתי עם Harlequin Desire. לא הצלחתי לעניין אף אחד מהעורכים שלי בגיבור שהיה מדען עם צליעה ואספרגר. בדיעבד, מקס הוא גיבור ש-Harlequin Desire לעולם לא יפרסם. אבל כל כף אהבתי אותו שדחפתי אותו לתיק וחיכיתי לזמן המתאים.

6 – כתבת את הספר Heart Smart בגוף ראשון ואת הספר Love Letters to Tabitha בגוף שלישי. מדוע? ומה מהם היה לך קל יותר לכתוב?

הספר Love Letters to Tabitha פורסם ע"י Harlequin Temptation בשנת… הוו אני חושבת שזה היה 2003 עוד כשכתבתי רומנים בשם אמלי מק'יי (Emily McKay). כשקיבלתי את זכויותי בשפה האנגלית לכמה מהרומנים הישנים שלי, החלטתי לעדכן אותם ולפרסם אותם מחדש בשם "החדש" שלי. כשכתבתי את זה, בזמנו, כמעט כל ספרי הרומנטיקה היו בגוף שלישי.

עכשיו, אני כותב אך ורק בגוף ראשון ואני ממש אוהבת את זה. אפילו חשבתי לשכתב את Love Letters to Tabitha לחלוטין, אבל החלטתי נגד זה.

Heart Smart הוא למעשה הרומנטיקה הראשונה למבוגרים שכתבתי בגוף ראשון. למעשה, יש טיוטה שלמה של מקס והולי בגוף שלישי. זה בכלל לא עבד. צחקתי בקול רם!

6 – מי הוא הזוג האהוב עלייך ביותר מכל מה שכתבת?

הו, זו שאלה קשה!! אני מאוד אוהבת את מקס והולי. הם היו כל כך תענוג לכתוב וזה היה ממש כיף!

אבל כרגע אני עושה תיקונים על נובלה על לילי מקפרסון (יורשת המיליארדר העומדת בראש קרן מקפרסון ואשר מופיעה לקראת סוף הספר Hear Smart), ואני מאוד אוהבת אותה ואת הגיבור שלה, סבסטיאן, גם!

7 – כמה זמן לוקח לך לכתוב ספר אחד?

זה תלוי. הרבה פעמים ספרים מתבשלים על אש קטנה במשך שנים, כמו שמקס והולי עשו. אבל ברגע שהסרתי אותם מהאש הקטנה ללהבה גדלה, אני חושבת שכתבתי את הטיוטה הראשונה בתוך כעשרה ימים – זו הייתה טיוטת הגוף השלישי. ואז ישבתי עליו לפחות שנה נוספת. ואז, כאשר SmartyPants Romance נפתח להגשות, זה נראה לי הדבר המושלם בשבילי לשלוח אליהם, כי אני כל כך אוהבת את הספרים של פני ריד.

אז התחלתי כמעט מאפס בגוף ראשון. באותו זמן לקח בערך שלושה חודשים לכתוב. ואז כנראה עוד שישה שבועות לערוך ולתקן

.8 – מה הז'אנר שאת הכי אוהבת לקרוא?

רומנטיקה, ברור! חחח!

אבל בתוך הרומנטיקה, אני הכי אוהבת את קומדיות הרומנטיות! אני אוהבת ספרים עם לב ועומק והומור גם כן. כמו ספריה של פני ריד.

אני אוהבת גם מדע בדיוני ופנטזיה. דברים עם הרפתקאות ואקשן. אבל מבחינתי הרומנטיקה היא תמיד לב הסיפור. אז אני אוהב ספרים כמו שחקן מספר אחת (ארנסט קליין) ו – Illuminae Chronicles, שיש להם עלילות פעולה עם רומנטיקה מדהימה בבסיסם.

9 – מיהם הסופרים האהובים עלייך?

כמה מהמועדפים הקלאסיים שלי הם סופרים כמו Pam Morsi, סוזן אליזבת פיליפס ו-Suzanne Brockmann. אלה הקלאסיות שלי, קריאה מנחמת.

לאחרונה קראתי הרבה ספרים של פני ריד, כמו גם סופרים כמו Kayley Loring, Kate Canterbary, Lucy Watson, Pippa Grant וסאלי סאלי ת'ורנה. ואני אוהבת את הרומנים מדע בדיוני של Ruby Dixon. ו-V.K. Ludwig – הם פשוט כיפיים טיפשיים כל כך! כמו כן, קראתי הרבה רומנים סופר קצרים ומהנים מאת Kat Baxter! (אבל, לצורך גילוי מלא, היא שותפה לביקורת שלי. אז אני עורכת את הספרים האלה … עדיין אני קורא את כל הדברים שלה ואוהבת את זה!)

10 – אם היית יכולה להפוך ספר אחד שלך לסרט – איזה היית בוחרת?

הממ … אני חושבת שקשה מדי לבחור!

המדע בדיוני שלי, החווה, כנראה יעשה את הסרט הכי מעניין, כי יש בו הרבה אקשן.

יעל ועקנין

עורכת ספרותית, בלוגרית ותולעת ספרים

שיתוף

דילוג לתוכן